Zajęcia terapeutyczno-rehabilitacyjne i inne formy świadczonych usług przez ŚDS w Kole
XMLTreść
ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNE:
Ø zajęcia plastyczno - manualne,
Ø zajęcia artystyczne,
Ø rękodzielnictwo, krawiectwo, tkactwo,
Ø bukieciarstwo/florystyka,
Ø papieroplastyka,
Ø biblioterapia edukacyjna, relaksacyjna, rozrywkowa,
Ø zajęcia muzyczne – muzykoterapia bierna, czynna,
Ø zajęcia relaksacyjne,
Ø zajęcia komputerowe,
Ø zajęcia kulturalno- oświatowe, udział w inscenizacjach słowno – muzycznych, organizowanie wystaw prac własnych,
Ø edukacja prozdrowotna, pogadanki, dyskusje,
Ø stolarstwo, zajęcia techniczne,
Ø zajęcia ogrodnicze,
Ø zajęcia kulinarne,
Ø zajęcia porządkowe.
ZAJĘCIA REHABILITACYJNE:
1. Rehabilitacja ruchowa indywidualna:
Ø ćwiczenia bierne, czynno-bierne, czynne,
Ø ćwiczenia koordynacyjne, aerobowe, kształtujące prawidłową postawę,
Ø ćwiczenia kształtujące sylwetkę,
Ø ćwiczenia wspomagane,
Ø ćwiczenia z oporem,
Ø ćwiczenia rozciągające,
Ø ćwiczenia oddechowe,
Ø ćwiczenia korekcyjne, manipulacyjne rąk,
Ø nauka samodzielnego chodu,
Ø masaż leczniczy klasyczny pleców.
2. Rehabilitacja ruchowa grupowa:
Ø ćwiczenia ogólnousprawniające - gimnastyka poranna,
Ø ćwiczenia ogólnokondycyjne na siłowni zewnętrznej
Ø spacery do pobliskich parków miejskich, terenów zielonych,
Ø zajęcia rekreacyjno - sportowe, gry i zabawy zręcznościowe,
Ø gry zespołowe z elementami rywalizacji, udział w różnego rodzaju spartakiadach, turniejach itp.,
Ø gry i zabawy ruchowe, zręcznościowe z elementami zdrowej rywalizacji,
Ø gry zespołowe, zabawy z chustą animacyjną, ćwiczenia z elementami tańca, aerobic.
TRENINGI ŻYCIOWE I INNE FORMY DZIAŁALNOŚCI:
1. Treningi samoobsługowe w zakresie samoobsługi i zaradności życiowej:
Ø trening lekowy,
Ø trening higieniczny: higiena rąk przed i po posiłku, higiena twarzy, mycie i dezynfekcja rąk przed wejściem do budynku oraz w trakcie całego pobytu na zajęciach, higiena ciała –kąpiel, golenie, higiena włosów, paznokci, korzystanie z usług fryzjerskich, ubieranie/rozbieranie, zapinanie/odpinanie guzików, sznurowanie sznurowadeł, zapinanie zamka z suwakiem itp., załatwianie potrzeb fizjologicznych, sygnalizowanie o własnych potrzebach, higiena najbliższego otoczenia,
Ø trening obsługowy: obsługa podstawowego sprzętu AGD, RTV, właściwa jego eksploatacja, wykonywanie czynności dnia codziennego tj. pranie, prasowanie, parzenie herbaty, spożywanie posiłków,
Ø trening porządkowy: dbanie o czystość i porządek w miejscu wykonywanej pracy, na własnym stanowisku pracy w trakcie zajęć i po zakończeniu, proste prace porządkowe na terenie ośrodka i wokół budynku,
Ø trening kulinarny: nauka sporządzania dwutygodniowych jadłospisów z uwzględnieniem zapotrzebowania na artykuły spożywcze na potrzeby pracowni gospodarstwa domowego, nauka prawidłowego zachowania się przy stole, kultura spożywania posiłków, nauka prawidłowego posługiwania się sztućcami, nauka prawidłowego i estetycznego podawania do stołu, dekorowanie stołów w zależności od okoliczności, potrzeb,
Ø trening budżetowy: nauka, kształtowanie i podtrzymywanie orientacji w wartości pieniądza i towaru, zdobywanie umiejętności planowania wydatków, nauka gospodarowania pieniędzmi.
2. Treningi umiejętności społecznych i interpersonalnych:
Ø nauka inicjowania i podtrzymywania rozmów, kontaktów społecznych poprzez codzienne spontaniczne relacje z innymi uczestnikami, a także podczas ćwiczeń praktycznych – scenki sytuacyjne,
Ø nauka zachowań asertywnych oraz aktywnego słuchania rozmówcy,
Ø nauka podtrzymywania prawidłowych relacji z innymi osobami na zasadzie otwartości, partnerstwa i zrozumienia,
Ø nauka prawidłowej pracy w zespole, grupie,
Ø nauka właściwego obycia się w różnych miejscach użyteczności publicznej oraz zachowania na terenie placówki podczas codziennych zajęć,
Ø wypracowanie poczucia odpowiedzialności za powierzone zadanie, poczucia obowiązku,
Ø nauka i wpajanie prawidłowych zasad współpracy, współżycia społecznego
w codziennym funkcjonowaniu,
Ø nauka samodzielnego załatwiania różnego typu spraw urzędowych,
Ø nauka prawidłowego zachowania się w miejscach publicznych,
Ø aktywizacja w celu znalezienia zatrudnienia przy współpracy z różnymi instytucjami.
3. Treningi spędzania czasu wolnego:
Ø rozwijanie zainteresowań czasopismem, książką, telewizją, programami edukacyjnymi poprzez dostęp do kącika czytelniczego, kolorowej prasy, TV, radioodbiorników,
Ø wzbudzanie zainteresowania uczestnictwem w różnego rodzaju organizowanych imprezach kulturowych, sportowych, towarzyskich, okolicznościowych,
Ø motywowanie do wychodzenia na zewnątrz /kino, muzeum, wystawy, festyny, kiermasze, spacery itp./,
Ø organizowanie wycieczek jednodniowych, wyjazdów plenerowych,
Ø gry towarzyskie, stolikowe, logiczno – umysłowe.
4. Niezbędna opieka:
Ø zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom w trakcie pobytu w placówce oraz pomocy w wykonywaniu prostych czynności dnia codziennego,
Ø monitoring stanu psychofizycznego, zachowań uczestników podczas zajęć oraz wszelkiego rodzaju wyjść grupowych, wyjazdów,
Ø udzielanie pomocy doraźnej i opieki medycznej,
Ø udzielanie pomocy przy czynnościach samoobsługowych, przemieszczaniu się,
Ø sprawowanie opieki nad uczestnikami w czasie dowozów na zajęcia i odwozów do miejsca zamieszkania.
5. Pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych:
Ø pomoc w rejestracji do lekarza rodzinnego, do poradni specjalistycznych,
Ø pomoc w realizacji recept, zakupów leków, dotarciu do jednostek służby zdrowia,
Ø uzgadnianie i kontrola terminów wizyt u lekarzy,
Ø monitoring prowadzenia regularnej farmakoterapii,
Ø stały kontakt telefoniczny z rodzinami, opiekunami prawnymi uczestników w sprawach dotyczących stanu zdrowia i innych istotnych dla prawidłowego przebiegu prowadzonej rehabilitacji społecznej,
Ø uczestnictwo pielęgniarki w konsultacjach lekarskich,
Ø codzienna obserwacja stanu zdrowia uczestnika, wykonywanie podstawowych badań: pomiar temperatury ciała, pomiar ciśnienia tętniczego, pomiar pulsu, wagi i inne.
6. Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych:
Ø pomoc w redagowaniu pism, kompletowaniu dokumentów,
Ø pomoc w dotarciu do różnych instytucji pożytku publicznego, urzędów,
Ø wyjścia na pocztę, adresowanie i nadawanie listów.