W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies w celu świadczenia Państwu usług na najwyższym poziomie, w tym w sposób dostosowany do indywidualnych potrzeb. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies.

Zajęcia terapeutyczno-rehabilitacyjne i inne formy świadczonych usług przez ŚDS w Kole

XML

Treść

 


ZAJĘCIA TERAPEUTYCZNE:

Ø  zajęcia plastyczno - manualne,

Ø  zajęcia artystyczne,

Ø  rękodzielnictwo, krawiectwo, tkactwo,

Ø  bukieciarstwo/florystyka,

Ø  papieroplastyka,

Ø  biblioterapia edukacyjna, relaksacyjna, rozrywkowa,

Ø  zajęcia muzyczne – muzykoterapia bierna, czynna,

Ø  zajęcia relaksacyjne,

Ø  zajęcia  komputerowe, 

Ø  zajęcia kulturalno- oświatowe, udział w inscenizacjach słowno – muzycznych, organizowanie wystaw prac własnych,

Ø  edukacja prozdrowotna, pogadanki, dyskusje,

Ø  stolarstwo, zajęcia techniczne,

Ø  zajęcia ogrodnicze,

Ø  zajęcia kulinarne,

Ø  zajęcia porządkowe.


ZAJĘCIA REHABILITACYJNE:

1. Rehabilitacja ruchowa indywidualna:

Ø  ćwiczenia bierne, czynno-bierne, czynne,

Ø  ćwiczenia koordynacyjne, aerobowe, kształtujące prawidłową postawę,

Ø  ćwiczenia kształtujące sylwetkę,

Ø  ćwiczenia wspomagane,

Ø  ćwiczenia z oporem,

Ø  ćwiczenia rozciągające,

Ø  ćwiczenia oddechowe,

Ø  ćwiczenia korekcyjne, manipulacyjne rąk,

Ø  nauka samodzielnego chodu,

Ø  masaż leczniczy klasyczny pleców.

2. Rehabilitacja ruchowa grupowa:

Ø  ćwiczenia ogólnousprawniające -  gimnastyka poranna,

Ø  ćwiczenia ogólnokondycyjne na siłowni zewnętrznej

Ø  spacery do pobliskich parków miejskich, terenów zielonych,

Ø  zajęcia rekreacyjno - sportowe, gry i zabawy zręcznościowe,

Ø  gry zespołowe z elementami rywalizacji, udział w różnego rodzaju spartakiadach, turniejach itp.,

Ø  gry i zabawy ruchowe, zręcznościowe z elementami zdrowej rywalizacji, 

Ø  gry zespołowe, zabawy z chustą animacyjną, ćwiczenia z elementami tańca, aerobic.

TRENINGI  ŻYCIOWE  I INNE FORMY DZIAŁALNOŚCI:

1. Treningi samoobsługowe w zakresie samoobsługi i zaradności życiowej:

Ø  trening lekowy, 

Ø  trening higieniczny: higiena rąk przed i po posiłku, higiena twarzy, mycie i dezynfekcja rąk przed wejściem do budynku oraz w trakcie całego pobytu na zajęciach, higiena ciała –kąpiel, golenie, higiena włosów, paznokci, korzystanie z usług fryzjerskich, ubieranie/rozbieranie, zapinanie/odpinanie guzików, sznurowanie sznurowadeł, zapinanie zamka z suwakiem itp., załatwianie potrzeb fizjologicznych, sygnalizowanie o własnych potrzebach, higiena najbliższego otoczenia,

Ø  trening obsługowy: obsługa podstawowego sprzętu AGD, RTV, właściwa jego eksploatacja, wykonywanie czynności dnia codziennego tj. pranie, prasowanie, parzenie herbaty, spożywanie posiłków,

Ø  trening porządkowy: dbanie o czystość i porządek w miejscu wykonywanej pracy, na własnym stanowisku pracy w trakcie zajęć i po zakończeniu, proste prace porządkowe na terenie ośrodka i wokół budynku,

Ø  trening  kulinarny: nauka sporządzania dwutygodniowych jadłospisów z uwzględnieniem zapotrzebowania na artykuły spożywcze na potrzeby pracowni gospodarstwa domowego, nauka prawidłowego zachowania się przy stole, kultura spożywania posiłków, nauka prawidłowego posługiwania się sztućcami, nauka prawidłowego i estetycznego podawania do stołu, dekorowanie stołów w zależności od okoliczności, potrzeb,

Ø  trening budżetowy: nauka, kształtowanie i podtrzymywanie orientacji w wartości pieniądza i towaru, zdobywanie umiejętności planowania wydatków, nauka gospodarowania pieniędzmi.

2. Treningi umiejętności społecznych i interpersonalnych: 

Ø  nauka inicjowania i podtrzymywania rozmów, kontaktów społecznych poprzez codzienne spontaniczne relacje  z innymi uczestnikami, a także podczas ćwiczeń praktycznych – scenki sytuacyjne,

Ø  nauka zachowań asertywnych oraz aktywnego słuchania rozmówcy,

Ø  nauka podtrzymywania prawidłowych relacji z innymi osobami na zasadzie otwartości, partnerstwa i zrozumienia,

Ø  nauka prawidłowej pracy w zespole, grupie,

Ø  nauka właściwego obycia się w różnych miejscach użyteczności publicznej oraz zachowania na terenie placówki podczas codziennych zajęć,

Ø  wypracowanie poczucia odpowiedzialności za powierzone zadanie, poczucia obowiązku,

Ø  nauka i wpajanie prawidłowych zasad współpracy, współżycia społecznego 

w codziennym funkcjonowaniu,

Ø  nauka samodzielnego załatwiania różnego typu spraw urzędowych,

Ø  nauka prawidłowego zachowania się w miejscach publicznych,

Ø  aktywizacja w celu znalezienia zatrudnienia przy współpracy z różnymi instytucjami.

3. Treningi spędzania czasu wolnego: 

Ø  rozwijanie zainteresowań czasopismem, książką, telewizją, programami edukacyjnymi poprzez dostęp do kącika czytelniczego, kolorowej prasy, TV, radioodbiorników,

Ø  wzbudzanie zainteresowania uczestnictwem w różnego rodzaju organizowanych imprezach kulturowych, sportowych, towarzyskich, okolicznościowych,

Ø  motywowanie do wychodzenia na zewnątrz /kino, muzeum, wystawy, festyny, kiermasze, spacery itp./,

Ø  organizowanie wycieczek jednodniowych, wyjazdów plenerowych,

Ø  gry towarzyskie, stolikowe, logiczno – umysłowe.

4. Niezbędna opieka: 

Ø  zapewnienie bezpieczeństwa uczestnikom w trakcie pobytu w placówce oraz pomocy w wykonywaniu prostych czynności dnia codziennego,

Ø  monitoring stanu psychofizycznego, zachowań uczestników podczas zajęć oraz wszelkiego rodzaju wyjść grupowych, wyjazdów,

Ø  udzielanie pomocy doraźnej i opieki medycznej,

Ø  udzielanie pomocy przy czynnościach samoobsługowych, przemieszczaniu się,

Ø  sprawowanie opieki nad uczestnikami w czasie dowozów na zajęcia i odwozów do miejsca zamieszkania.

5. Pomoc w dostępie do niezbędnych świadczeń zdrowotnych:

Ø  pomoc w rejestracji do lekarza rodzinnego, do poradni specjalistycznych,

Ø  pomoc w realizacji recept, zakupów leków, dotarciu do jednostek służby zdrowia,

Ø  uzgadnianie i kontrola terminów wizyt u lekarzy,

Ø  monitoring prowadzenia regularnej farmakoterapii,

Ø  stały kontakt telefoniczny z rodzinami, opiekunami prawnymi uczestników w sprawach dotyczących stanu zdrowia i innych istotnych dla prawidłowego przebiegu prowadzonej rehabilitacji społecznej,

Ø  uczestnictwo pielęgniarki w konsultacjach lekarskich,

Ø codzienna obserwacja stanu zdrowia uczestnika, wykonywanie podstawowych badań: pomiar temperatury ciała, pomiar ciśnienia tętniczego, pomiar pulsu, wagi i inne.

6. Pomoc w załatwianiu spraw urzędowych:

Ø  pomoc w redagowaniu pism, kompletowaniu dokumentów,

Ø  pomoc w dotarciu do różnych instytucji pożytku publicznego, urzędów,

Ø  wyjścia na pocztę, adresowanie i nadawanie listów.